Då måste du betala mer för dina tjänster
Vinn din nästa serviceupphandling och effektivisera din serviceverksamhet med Handyman Field Service Management Software
Av Mathias Munk Hansen, VD, GSG Handyman
Handyman Field Service Management Software är nyckeln till att enkelt och effektivt navigera genom ofta komplexa serviceavtal och anbud. Med Handyman och dess omfattande servicehanteringsmodul kan serviceföretag optimera alla aspekter av sin verksamhet.
Handyman optimerar alla processer för hantering av fältservice i serviceföretag. Över 45.000 tekniker från nordiska och tyska service- och monteringsföretag använder dagligen Handyman för projekthantering, ärendehantering, orderhantering, serviceplanering och resursplanering. Systemet skapar förutsättningar för en elektronisk serviceprocess och informationsutbyte mellan tekniker och montörer ute på fältet och medarbetare på kontoret. Handyman har en avancerad servicehanteringsmodul som är utformad för företag med serviceavtal och repetitiva serviceuppgifter.
Handyman’s Service Management inkluderar:
Digital Process Management: Alla processer är digitaliserade, information är lättillgänglig från en central plats och behovet av manuella och pappersbaserade system försvinner. Handyman har ett heltäckande digitalt arbetsflöde som skapar överblick och möjliggör enkel kommunikation och samarbete mellan alla intressenter: från kunden på kontoret till teknikerna ute på fältet. Alla processer är strömlinjeformade, automatiserade och dokumenterade.
Statusdelning och rapportering: Handyman Field Service Management möjliggör kontinuerliga uppdateringar och statusdelning för serviceuppgifter, så att kunderna alltid är informerade om framsteg och scheman. Handyman stödjer krav på kontinuerlig information i kritiska situationer: När en serviceenhet går sönder och kräver snabba åtgärder krävs det ofta att serviceföretaget snabbt kan sätta upp en plan för reparationen och kontinuerligt rapportera status och tidsuppskattningar för när uppgiften är löst, så att kunden kan agera och planera därefter.
Fakturering och fakturering: Handyman Field Service Management hanterar enkelt identifiering och fakturering av både avtalsenliga och extra tjänster, vilket säkerställer korrekt betalning i rätt tid. Handyman gör det tydligt för tekniker, kontor och kunder när en uppgift faller utanför ramen för serviceavtalet, vilket gör att företaget kan tjäna mer på sina serviceavtal. Avtalen kan indexregleras för att säkerställa att fakturabeloppen är korrekta och i enlighet med avtalet med kunden. Ytterligare avtalade ökningar i avtalen kan faktureras automatiskt med smarta faktureringsregler.
Hantering av avvikelser och defekter: Med hjälp av Handyman Field Service Management kan defekter och behov av reservdelsbyten enkelt identifieras och dokumenteras för kunden, vilket skapar transparens och förtroende. Detta kan minimera risken för framtida fel eller störningar eftersom avvikelser upptäcks i tid. Varje avvikelse får sin egen lilla historik, vilket gör det möjligt för serviceorganisationen att identifiera mönster och trender i fel och brister. Detta bidrar till att förbättra kvalitetskontrollen och förebygga framtida problem.
Aktivitetsbaserad kostnadsberäkning (ABC): Handyman Field Service Management gör det enkelt för serviceorganisationer att beräkna exakta kostnader för aktiviteter, vilket möjliggör bättre resursallokering och ekonomisk förvaltning. Ett exempel: Att byta en termostat innebär att man reser dit, testar utrustningen och installerar en ny – varje aktivitet har en kostnad och ett pris, och Handyman kan beräkna även komplexa serviceuppgifter. Detta kan göras både på en övergripande nivå och uppdelat i enskilda aktiviteter. På så sätt kan serviceföretaget enkelt beräkna vad besöket kommer att kosta, hur lång tid det kommer att ta och hur mycket arbetskraft som behövs för jobbet.
Resursinsikter: Många företag beräknar fortfarande sina offerter i Excel-ark. Med Handyman Field Service Management får du en fantastisk digital överblick och rätt beräkningsunderlag. Men att vinna är en sak. Det är en annan att vinna tillbaka kontraktet. Med Handyman får du – baserat på historiken och den djupa insikten i serviceavtalets delar och processerna bakom det – en erfarenhetsbas för att vinna tillbaka jobbet och samtidigt få en sund verksamhet av det.
Dokumentation och historik: Servicekunder ställer ofta höga krav på dokumentation och historik. Handyman ger dig, din kund och dina medarbetare en komplett historisk översikt över serviceuppdrag per serviceenhet, och all dokumentation samlas på relevanta ställen så att den alltid är tillgänglig – även för tekniker ute på fältet via mobilappar. Detta bidrar till att säkerställa att dina tekniker får jobbet gjort rätt första gången – First Time Fix – och inte behöver spendera resurser på ett andra besök.
Övertagande av personal: I stora upphandlingar ser vi ofta att vinnande tjänsteföretag tar över personal från den tidigare leverantören. Med Handyman kan du enkelt ta över medarbetare som inte är dina egna. De kan uppgiften, men inte nödvändigtvis dina krav på att arbeta på ett strukturerat sätt. Systemet kan hjälpa till med det. Det finns inbyggda ordlistor, checklistor med manualer, hjälp i appen, historik och möjlighet att lägga till manualer till utrustningen. Detta bidrar till att skapa struktur i arbetet. Samtidigt hjälper systemet till med kompetenshantering, så att du enkelt kan välja rätt person med rätt kompetens (certifieringar) för att göra jobbet.
Kommunikation med kunder: En viktig del av serviceavtal handlar om kommunikation och kunskapsdelning mellan kund och servicebolag. Här kan Handyman hantera olika nivåer av automatiserad digital kommunikation. Från SMS-aviseringar, där incidenter kan ligga till grund för meddelanden till kunder om förväntade servicebesök, till heltäckande portallösningar. Handyman Connect är en digital plattform där du bjuder in din kund på en komplett digital resa. I portalen samlas all kommunikation och dokumentation om uppdragen. Och det är möjligt för kunderna att boka servicebesök och se både status och historik för uppdragen. Om dina system behöver kopplas ihop med andra med ett helt integrerat samarbete via API kan vi även erbjuda skräddarsydda lösningar.
Detta är bara några av de fördelar som Handyman Service Management ger dig. Här kan du läsa mer om Handyman och dess många möjligheter.
Læs mere:
20% Rabatt Kampanj
Optimera dina processer: Handyman servicepaket med 20 % rabatt Upptäck framtiden för service management: Handyman av GSGroup I dagens affärsvärld
Ta kontroll över dina serviceavtal
Ta kontroll över dina serviceavtal Handyman automatiserar och effektiviserar dina serviceprocesser och ger dig full överblick över dina serviceavtal och
Effektiv planering: Ta kontroll över din tid
Effektiv planering: Ta kontroll över din tid Handymans planeringsverktyg automatiserar och effektiviserar dina serviceprocesser. Så medan du spenderar din tid